Subject: FW: Ettevõtete kustutamine äriregistrist majandusaasta aruande esitamata jätmise tõttu
From: "JM info Shared MB"
To: "JM info Shared MB"
Date: Mon, 22 Jan 2024 10:25:45 +0200

From: Peterson, Sigrid &lt;[email-masked]&gt; 
Sent: Monday, January 22, 2024 10:19 AM
To: Mari-Liis Mikli &lt;[email-masked]&gt;; Margit Veskimäe
&lt;[email-masked]&gt;
Cc: Vissak, Liina &lt;[email-masked]&gt;
Subject: Ettevõtete kustutamine äriregistrist majandusaasta aruande
esitamata jätmise tõttu
 
	Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.	 
Tere!
 
Pöördun justiitsiministeeriumi poole Luminor Bank AS-ist, olen jurist
Sigrid Peterson.
Septembris toimus kohtumine Pangaliidu ja justiitsministeeriumi vahel
ettevõtete kustutamise teemal majandusaasta aruande esitamata jätmisel,
justiitsministeeriumit esindas tookordne asekantsler Viljar Peep. 
Praeguseks on paljud meie kliendid saanud kustutamishoiatused ja osad on
ka juba registrist kustatud. Olukord ei ole enam teoreetiline ja tekkinud
on mitmeid küsimusi.
 
Tõusetunud on kolm küsimust, mis ei saanud septembrikohtumisel käsitletud
ja oleksime tänulikud vastuse eest.
1.  Justiitsministeerium on oma 27.09.2023 kirjas Pangaliidul kirjutanud: 
Selleks, et puudutatud isikud saaksid siiski mõjutada juriidilise isiku
registrist kustutamist, on seaduses ettenähtud kaitsenormid. ÄRS § 60 lg 5
kohaselt peab registripidaja avaldama väljaandes Ametlikud Teadaanded
teate juriidilise isiku registrist kustutamise kohta vähemalt kolm kuud
enne juriidilise isiku registrist kustutamist. Teate avaldamisega
tagatakse puudutatud isikute, eelkõige võlausaldajate teavitamine sellest,
et juriidiline isik võidakse lähiajal registrist kustutada. Selle perioodi
jooksul on võlausaldajatel võimalik asuda oma õigusi kaitsma kuni
maksekäsu kiirmenetluse avalduse, hagi või pankrotiavalduse esitamiseni
välja. Kui juriidiline isik on menetlusosaline, ei saa teda registrist
kustutada.
 
Meie küsimus on, et kas võlausaldajal on võimalus ennast kaitsta ka nii,
et esitab pärast kustutamishoiatust registrile oma nõuded hoiatuse saanud
äriühingu vastu ja teate äriregistrile nõuete olemasolu kohta koos
likvideerimistaotlusega, register algatab likvideerimismenetluse ning
äriühing kustutatakse registrist alles pärast likvideerimismenetluse
lõpule viimist, mitte hoiatuses nimetatud kustutamise tähtajal? Kas
likvideerimismenetlus välistaks kohest registrist kustutamise
majandusaasta aruande esitamata jätmise tõttu?
 
Alus küsimuseks on eesti.ee lehel olev justiitsministeeriumi poolt
koostatud tekst
(https://www.eesti.ee/et/ettevotlus/ettevotte-lopetamine/osauehingu-sundlo
petamine#osauhingu-registrist-kustutamine-ilma-lopetamiseta):
Registripidaja avaldab väljaandes Ametlikud Teadaanded teate osaühingu
registrist kustutamise kohta vähemalt kolm kuud enne kustutamist.
Registripidaja kutsub sellega osaühingu võlausaldajaid üles teatama oma
nõuetest osaühingu vastu. Kui võlausaldajad üleskutsele ei reageeri,
kustutatakse äriühing registrist likvideerimismenetluseta.
Kui osaühingu võlausaldaja või osaühing ise siiski esitab osaühingu
likvideerimise taotluse, otsustab registripidaja osaühingu sundlõpetamise.
              
Mida regisripidaja teeb pärast vastava juhendi järgi nõuete esitamist
(arvestades, et nõuded reeglina ei ole veel sissenõutavad, ehk tegemist on
kehtivate liisingulepingutega ja muude krediidilepingutega)?
 
Vastasel juhul tekib olukord, kus võlausaldajal on kehtivad nõuded,
ühingut enam ei eksisteeri ja võlausaldaja peab alustama tagantjärgi
ühingu ennistamist. Samal ajal aga nõuete sissenõudmise tõenäosus ajas
pidevalt väheneb, kuna tegemist ei ole enam tegutseva ühinguga. 
 
2.  Küsimus tähtaegade kohta. Kas saame õigesti aru, et:
1.  Kõigepealt määrab registripidaja majandusaasta aruande tähtaegselt
esitamata jätmisel vähemalt 3 kuud puuduse kõrvaldamiseks (äriregistri
seadus § 58 lg 2);
2.  Seejärel läheb kustutamishoiatus Ametlikesse Teadaannetesse, vähemalt
3 kuud enne kustutamist.
Kokku etteteatamisprotsess minimaalselt 6 kuud?
Või võib anda väiksema tähtaja puuduste kõrvaldamiseks, pärast selle
möödumist kustutamishoiatuse kohe Ametlikesse Teadaannetesse panna ja
kustutada, kui aruande esitama jätmise tähtajast on möödas 3 kuud?
              Kokku protsess minimaalselt 3 kuud?
 
3.  Praegu on suur puudus audiitoritest. Kas juriidilisel isikul on õigus
esitada majandusaasta aruanne ka auditeerimata kujul ja sellega loetakse
aruanne esitatuks või ka sellisel juhul järgneks tähtaeg puuduste
kõrvaldamiseks koos kustutamishoiatusega?
 
Suur tänu ette!
 
Lugupidamisega
 
Sigrid Peterson
Senior legal counsel
Luminor Bank AS

This transmission is intended solely for the person or entity to whom it
is addressed. It may contain privileged and confidential information. If
you are not the intended recipient, please be notified that any
dissemination, distribution or copying is strictly prohibited. If you have
received this transmission by mistake, please let us know and then delete
it from your system.