Subject: Delfi päring valimiskompassist
From: "Kristopher Muraveiski" <[email-masked]>
To: "press - AKI" <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Sep 2025 12:10:56 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

KOV-valimistel kandideerijad said oma postkasti kutse osaleda Postimehe ja
Tartu ülikooli politoloogi Martin Möldri koostatud valimiskompassi
küsitluses. Rääkides mitme poliitikuga, on muu hulgas kurdetud, et
küsitakse isiklikke küsimusi ning on küsitav, kuidas neid andmeid
käsitletakse.

Seega uurin ka AKI-lt, kas sellise küsitluse läbiviimine võib kaasa tuua
võimalikke isikuandmete töötlemise rikkumisi? Ehk kas AKI vaatest on
asjakohane selliseid küsimusi sellisel viisil küsida?

Lisan ka kirja lõppu küsimused ja vastusevariandid. Loodan, et jõuate täna
vastata.

Postimees koostöös Tartu Ülikooli politoloogi Martin Möldriga pani kokku
veebirakenduse Hääleandja. See on valijakompass, mis puudutab Eesti
ühiskonnas ja poliitikas olulisi väärtusi ja põhimõttelisi poliitilisi
küsimusi.

Et valija leiaks Hääleandja vahendusel üles just teid, tuleb teil täita
lingil olev küsimustik. Hiljem täidavad selle ka valijad ning Hääleandja
pakub neile nende vastustega enim sobivat kandidaati just tema ringkonnas.

Küsimustik:

1.-14. küsimuseni saab vastata vastusevariantidega "Ei ole minu jaoks
oluline", "Ei", "Pigem ei", "Pigem jah", "Jah". Alates 15. küsimusest
variantidega "Ei ole minu jaoks oluline", "Väga probleemne", "Pigem
probleemne", "Pigem hästi", "Väga hästi".

1. Kas rohkem raha teenivad inimesed peaksid senisest suurema osa oma
sissetulekust maksudeks maksma?

2. Kas ettevõtted peaksid oma tuludelt senisest enam makse maksma?

3. Kas riik peaks pakkuma ettevõtetele abi, kui nad satuvad
majanduslikesse raskustesse?

4. Kas riik peaks endale kuuluvaid ettevõtteid või asutusi täiendavalt
erastama?

5. Kas inimesed peaksid rohkem ise vastutama vanaduspõlves hakkamasaamise
eest?

6. Kas riigi poolt kehtestatud alampalk on vajalik?

7. Kas riik peaks soodustama majanduskasvu ja uute töökohtade loomist
isegi siis, kui sellega kaasneb mõningane kahju keskkonnale?

8. Kas homoseksuaalsetel paaridel peaks olema õigus adopteerida lapsi?

9. Kas abielu peaks olema üksnes mehe ja naise vaheline liit?

10. Kas transsooliste õigused on probleem, millega riik ja ühiskond peaks
täiendavalt tegelema?

11. Kas Eesti peaks piirama sisserännet kultuuriliselt meist väga
erinevatest riikidest?

12. Kas sündivuse suurendamiseks tuleks riigi poolt rakendada täiendavaid
meetmeid?

13. Kas sõnavabadust avalikus ruumis peaks piirama, kui see riivab mõne
vähemuse tõekspidamisi ja tundeid?

14. Kas peate õigeks, kui naine eelistab karjääri laste kasvatamisele ja
perekonna eest hoolitsemisele?

15. Palun öelge, kas koolihariduse ja lasteaiateenuse kättesaadavus on
selles kohalikus omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on
sellega kõik hästi?

16. Palun öelge, kas ühistranspordi korraldus on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

17. Palun öelge, kas eakate hoolekanne on selles kohalikus omavalitsuses,
kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

18. Palun öelge, kas jäätmeveo korraldus on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

19. Palun öelge, kas taastuvenergia arendamine on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

20. Palun öelge, kas planeeringute ja lubade menetlemine on selles
kohalikus omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega
kõik hästi?

21. Palun öelge, kas vesi ja kanalisatsioon on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

22. Palun öelge, kas kohalike teede hooldus on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

23. Palun öelge, kas tervishoiuteenuste kättesaadavus on selles kohalikus
omavalitsuses, kus Te kandideerite, probleemne või on sellega kõik hästi?

Lugupidamisega
Kristopher Muraveiski
Delfi uudistetoimetuse reporter
Tel: +372 5345 5416