Subject: AvTS § 12 lg 1 p 1 tõlgendamine
From: Kätlin Tiimus <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Cc: "Kaisa Kallas" <[email-masked]>
Date: Mon, 15 Sep 2025 10:06:04 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Oleme Politsei- ja Piirivalveametis auditeerimas riigivara võõrandamisega 
seotud protsesse ja sellega seoses oleme pööranud tähelepanu ka teabe 
avalikustamisele. Seisukoha kujundamiseks dokumentide avalikustamise osas 
palume teie hinnangut AvTS dokumendihaldust reguleeriva sätte kohta.

AvTS § 12. Nõuded dokumendiregistrile. P 1 Dokumendiregistris 
registreeritakse:

1.	asutusele saabunud dokumendid ja asutusest väljasaadetud dokumendid 
hiljemalt saabumise või väljasaatmise päevale järgneval tööpäeval.

Meie küsimus puudutab termini „asutusele saabunud ja asutusest väljasaadetud 
dokumendid“ ulatust.

Mõiste „dokument“ on väga lai ning ei ole seletuskirjades ega ka Avaliku 
teabe seaduse üldjuhendis detailselt lahti mõtestatud.

Meie küsimus on, et kuidas praktikas tuleks mõista AvTS § 12 lg 1 p 1 all 
toodud kohustust:

*	kas kõik e-kirjad (näiteks seaduse tõlgenduse küsimised teistelt 
riigiasutustelt, riigivara tasuta võõrandamise pakkumine x riigiasutustele, 
haridusasutusele jne) kuuluvad registreerimisele dokumendiregistris?
*	või on siin jäetud asutusele kaalutlusõigus määratleda, milliseid kirju 
peetakse dokumendihalduse mõistes registreerimist väärivaks dokumendiks?

Taustaks: Praktikas võib ühe toimingu (nt riigivara tasuta võõrandamine) 
käigus tekkida hulk dokumente:

*	e-kiri pakkumise kohta,
*	taotlus vara saamiseks,
*	korraldus vara võõrandamiseks,
*	üleandmise-vastuvõtmise akt.

Oleme küsinud ka tõlgendust Riigivaraseaduse § 8 lg 1 p 5 (riigivara 
valitseja peab tegema riigivaraga tehinguid kooskõlas õigusaktidega ning 
läbipaistvalt ja kontrollitavalt) osas  ja saime tagasiside, et läbipaistvus 
on tagatud, kui on avalikustatud info, millelt on nähtav kellele, millal, 
milline vara ja mis alustel võõrandati. St avalikustatud on näiteks 
korraldus.

Auditis seisukoha kujundamiseks soovime selgust, kas siinkohal on AvTS 
mõistes ka kaalutlusruum valida, milliseid sama toiminguga seotud dokumendid 
tuleb dokumendiregistris registreerida ja avalikustada (piirdudes näiteks 
korralduse avalikustamisega), või tuleb kõik toiminguga seotud dokumendid 
(sh kirjavahetused) registreerida ja avalikustada?

Täname kaasamõtlemise eest – vastused aitavad kujundada parimat praktikat.

Heade soovidega

Kätlin Tiimus
Arendusekspert
Siseauditi büroo
Politsei- ja Piirivalveamet
tel 5385 7220