Subject: Küsimus Postimehest
From: "Liina Laks" <[email-masked]>
To: "press - AKI" <[email-masked]>
Date: Thu, 5 Jun 2025 09:15:03 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Uurin sellist asja: meie poole on pöördutud murega, et Eesti inkassofirmad
saadavad SMSile nõude, võlg ära maksta. Seal on häda aga see, et selles
SMSis pole öeldud, kellele see on saadetud ning teame juhtumit, kus
selline SMS on saadetud valele inimesele, kellel pole elus laenegi olnud,
võlgadest rääkimata.
Inkassofirmad leiavad, et nemad ei peagi võlglaste kontaktandmeid
kontrollima, et a) nemad võtavad need andmed, mis neile anti ja b) kui
inimesi häirivad need sõnumid, siis on see inimeste kohustus,
inkassofirmadele sellest teada anda ja c) inkassofirma ei peagi smsis
ütlema, kes see inimene on, kes võla ära maksma peaks.

Kuna Eestis levib laialdaselt petuskeeme ning ka inkassod ise ütlevad, et
nende nime alt saadetakse petusõnumeid-smse, siis reeglina need inimesed,
kes teavad, et neid võlgu pole, lihtsalt ignoreerivad neid.

Küsimus: kas niimoodi on okei saata neid nõudekirju, formaadis, et "maksa
ära (ilma adressaadita, kes on võlglane), summa x, see on su viitenumber,
muidu paneme täitmisele"? Ühest küljest on ju see, et kui ma pole võlgu,
siis ma saan ignoreerida. Aga kui inkassofirmad kasutavad sellist
praktikat, võib juhtuda, et niimoodi läheb vale sõnum valele võlglasele,
kes siis hakkab kogemata teise inimese arveid tasuma ning talle tekivad
sellest uued probleemid juurde.

Tervitades
Liina Laks
Postimees
Majandustoimetus