Subject: Rahvastikuandmete kasutamise küsimus Kohalike valimiste MRP mudelis
From: "Remi Sebastian Kits" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Tue, 27 May 2025 10:48:09 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Teeme MTÜ Käitumisuuringute Keskuse (olen Käitumisuuringute Keskuse 
esindaja), Ühiskonnauuringute Instituudi ja Norstatiga igakuist kohalike 
valimiste reitingut kõikides valdades (https://kov2025.kusitlus.com/).

Meil on KOV mudeli ja sellesse minevate uuringute esinduslikkuse tagamiseks 
vaja uuendada rahvastikuandmeid, varasemalt oleme selliseid andmeid tellinud 
Statistikaametilt. Nüüd saime Statistikaametilt teada, et kuna neil on 
sisekord ja vastutava/volitatud töötleja roll muutunud, oleks rahvuse 
jaotuste tellimiseks vaja AKI luba. Alternatiiv oleks tellida emakeele 
jaotused, milleks luba pole vaja, kuid kuna me uuringutes ei küsi emakeelt, 
siis see variant ei sobinud. Statistikaametiga on igastahes räägitud ning 
nad saavad kohe andmed koos rahvusega ära teha kui luba on olemas.

Andmed tellima valla (Tallinna puhul linnaosa) kaupa, kus on järgnevate 
omaduste jaotused kodakondsuse kaupa (Eesti kodanik, EL kodanik, määramata 
kodakondsus): Sugu, Vanusegrupp, Rahvus (eestlane või mitte-eestlane), 
Haridus (3 taset). Statistikaamet töötleks pseudonümiseeritud isikuandmeid, 
meile saadaksid nad eelmistele tellimustele sarnaselt andmed, kus on grupi 
kaupa inimeste arvud ning grupid, kus on alla 3 inimese, on jäetud tühjaks. 
Ehk meie saame enda jaoks anonüümsed rahvastikuandmed mis sobivad MRP mudeli 
ja uuringute esinduslikkuse tagamiseks.

Kas ma olen õigesti aru saanud, et luba mida tuleb taodelda käib läbi 
teadusuuringu taotluse vormi? Olen oma parimate, kuid tõenäoliselt piiratud 
teadmiste pinnalt täitnud ära ka selle vormi, kuid enne kui saadan 
allkirjastatud variandi, on küsimus, kas see on õige vorm ning kas on 
mingeid nüansse, mille teadmisega saaks protsessi kiirendada? Järgmise KOV 
reitingu avaldame juunikuu alguses, sooviks et saaks hiljemalt juulikuu 
alguses kasutusse võtta 2025. aasta seisuga uued rahvastikuandmed, hetkel 
kasutame 2024. aasta seisuga rahvastikuandmeid.

Tervitades,
Remi Sebastian Kits
MTÜ Käitumisuuringute Keskus