Subject: Teabenõue/selgitustaotlus
From: "Triin Siil" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Date: Mon, 28 Apr 2025 13:59:16 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kirjutan Teile Tartu Ülikooli ja Cybernetica AS-i teadmussiirde
doktorandina seoses doktoritöö kirjutamisega teemal "Erasektori andmete
taaskasutamine ametliku statistika eesmärgil ELis: mobiilasukohaandmete
näide Eestis".

Oma esimese artikli tarbeks analüüsin koroonakriisi ajal, täpsemalt
20.02-17.05.2020 Vabariigi kriisikomisjoni tellimusel Eesti
Statistikaameti ja mobiilioperaatorite koostöös läbi viidud
<https://stat.ee/et/avasta-statistikat/eksperimentaalstatistika/liikumisan
aluus> liikumisanalüüsi uuringu kaasust. Sellega seoses ilmus avalikus
meedias mitmeid väiteid, et Andmekaitse Inspektsioon (AKI) on
liikumisanalüüsi heaks kiitnud ning esitanud tingimused, mida tuleb selle
uuringu õiguspärasuse tagamiseks täita (vt väljavõtted kirja lõpus).
Paraku ei ole mul seni õnnestunud avalikest allikatest leida vastavat AKI
otsust või seisukohta kirjalikult dokumenteeritud kujul. Pöördun Teie
poole abipalvega selgitada:

1.

	kas tegemist on avaliku dokumendiga?

1.

	kui jah, kas Teil on võimalik jagada viidet vastava dokumendi
asukohale?
2.

	kui ei, kas Teil on võimalik selgitada vastava dokumendi sisu ja
õiguslikke põhjendusi?

2.

	kas Teile teadaolevalt teostati liikumisanalüüsi uuringu puhul
andmekaitse mõjuhinnang (GDPR Art. 35)?

1.

	kui jah, siis kes selle eest vastutas ning kas sellega on võimalik
tutvuda?
2.

	kui ei, siis kes seda otsustas?

3.

	kas AKI hindas liikumisanalüüsi aluseks olnud mobiilasukohaandmete
anonüümimise meetodit?

1.

	kui jah, siis mis kaalutlustel hindas AKI seda meetodit piisavaks,
nii et see tagab mobiilasukohaandmete anonüümsuse?
2.

	kui ei, siis mis kaalutlustel seda otsustati?

Ette tänades

Triin Siil
Teadmussiirde doktorant
Tartu Ülikooli õigusteaduskond / Cybernetica AS
E-post: [email-masked]
ETIS: https://www.etis.ee/CV/Triin_Siil/est
LinkedIn: linkedin.com/in/triinsiil

https://news.err.ee/1068209/statistics-estonia-to-study-people-s-movements
-during-emergency-situation (24.03.2026)

Data Protection Inspectorate: This kind of release is legitimate

Director General of the Data Protection Inspectorate (AKI) Pille Lehis
told ERR she believes this sort of tracking of people's movements is
legitimate.

"In the current situation, and due to the overwhelming public interest in
preventing the spread of the virus in Estonia, the Data Protection
Inspectorate found that if a risk-based approach to data processing,
purposefulness and appropriateness of data use is guaranteed, then such a
release of data is legitimate," Lehis said. But added the study should use
as little data as possible for that purpose and that it should be deleted
after completion of the study.

The AKI allowed the data to be used by Statistics Estonia with the
requirement the data is not personalized. "This means that both the name
and the phone number have been removed from the other data, giving only
the communications company the opportunity to re-personalize it," Lehis
explained.

Lehis said the data can be used by the Statistics Estonia only for the
purpose of providing generalized results.

https://privacyinternational.org/examples/3556/estonia-studies-mobile-geol
ocation-data-analyse-movements (24.03.2020)

The data protection inspectorate has agreed that this tracking is
legitimate as long as the data is not personalised and it is used only for
the purpose of providing generalised results.

https://www.stat.ee/en/uudised/news-release-2020-039 (26.03.2026)

The data scope and processing principles necessary for the mobility
analysis have been approved by the Data Protection Inspectorate as well as
the Ministry of Justice. When the telecommunications enterprises agree to
share the anonymous data, the processing will start by strictly scientific
methods and only in Statistics Estonia’s secure environment. Statistics
Estonia is the only processor of data, the obtained data will not leave
the office and will be deleted after processing.