Subject: küsitlusandmete teadustöös kasutamiseks andmine
From: "Kristi Anniste"
To: "AKI info"
Date: Fri, 21 Feb 2025 13:56:13 +0200

Tere!

Mul on mõned küsimused seoses avaliku sektori tellitud küsitlusuuringute
anonümiseeritud toorandmete avalikuks kasutamiseks andmise kohta. Avaliku
teabe seaduse kohaselt peaksid need andmed olema üldjuhul kõigile
kättesaadavad. Kuid küsitlusuuringute puhul on veamäär sageli võrdlemisi
suur, mistõttu on valejärelduste tegemise oht on andmete oskamatul
töötlemisel päris kõrge. Tagajärjeks võib olla väärinfo tekkimine ja
avalikkuse usalduse kahanemine uuringute osas.

Tean, et mitmed riigiasutused üritavad seda ohtu maandada seeläbi, et
teevad oma tellitavate uuringute toorandmed kättesaadavaks vaid
teadlastele. Kuid seadusest leian vastava erandi tegemise teadlastele vaid
isikuandmete puhuks (IKS § 6 lg 1). Küsitlusuuringute andmed on aga
enamasti anonümiseeritud ning isikuandmetena saab neid käsitelda vaid
kaudse isiku tuvastamise riski alusel. Seega uuringi, kas anonümiseeritud
andmebaasi vaid teadlastele kasutamiseks andmisele (ülaltoodud väärinfo
vältimise põhjusel) esineb lisaks IKS § 6 lg 1-le seaduses veel mõni alus?
Anonümiseeritud küsitlusuuringute andmetes esineb sageli teoreetiline
võimalus, et isik on kaudselt tuvastatav (küsides nt elukohta ja mõnda
taustatunnust), kuid seda riski on üsna raske hinnata. Seega kas
anonümiseeritud andmete isikuandmeteks lugemisel isiku kaudse tuvastamise
riski tõttu on mingid kindlad kriteeriumid või kuidas seda riski hinnata?

Tervitustega

Kristi Anniste

Nõunik | Valitsuse kommunikatsioonibüroo

Riigikantselei
Rahukohtu 3 | 15161 Tallinn