Subject: Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu menetlemine Riigikogus
From: "Karin Tuulik" <[email-masked]>
To: "AKI info", "[email-masked]", "[email-masked]", <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Eesti Teadusagentuur",Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Hanna Kanep", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>
Date: Tue, 28 Jan 2025 12:27:40 +0200

Lugupeetud koostööpartner

Riigikogu menetluses on Vabariigi Valitsuse algatatud välismaalaste
seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse
(rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE). Eelnõu juhtivkomisjoniks on
põhiseaduskomisjon.

Eelnõul on kaks peamist eesmärki:

1.	vähendada nii välismaalase ja tema Eestisse kutsuja halduskoormust
kui ka riigi menetluskoormust ning soodustada e-teenuste kasutamist ja
paberivaba asjaajamist, et seeläbi tõhustada välismaalase Eestis
viibimise, elamise ja töötamise menetlust ning
2.	korrastada ja ajakohastada välismaalase Eestis viibimise, elamise
ja töötamise regulatsiooni, arvestades praktikas ilmnenud kitsaskohti ja
pidevalt muutuvat väliskeskkonda, et seeläbi tugevdada rändekontrolli
võimekust ja ennetada riigiseisesid julgeolekuohte.

Eesmärkide saavutamiseks luuakse välismaalastele ja nende Eestisse
kutsujatele, sealhulgas tööandjatele ja õppeasutustele võimalus suhelda
riigiga elektrooniliselt ja paberivabalt, rakendades ühe akna põhimõtet.
Julgeoleku kindlustamiseks ja väärkasutuse ennetamiseks sätestatakse, et
töötamise eesmärgil elamisloa taotlemisel peab tööandja olema kantud Eesti
äriregistrisse ja tõestama vähemalt 12-kuulist tegelikku majandustegevust
Eestis. Elamisloa taotlemisel kehtestatakse täiendavad keeldumise alused,
kui leitakse taotleja seos välisriigi julgeolekuasutuste või
jõustruktuuridega. Renditöö puhul asendatakse ühe kuu töötasu
deposiidinõue 18-kuulise eelneva tegeliku majandustegevuse nõudega, mis
suurendab tööandjate vastutust ja vähendab süsteemi väärkasutamise riski.
Kitsaskohtade lahendamiseks lisatakse püsivalt Eestisse elama asumiseks
elamisloa taotlemisel uued nõuded kohanemisprogrammi kohustusliku läbimise
ja vähemalt A-2 tasemel eesti keele oskuse näol. Täpsustatakse püsivalt
Eestis elava välismaalase määratlust, mille kohaselt on selline isik Eesti
elamisloa või elamisõigusega ning tema peamine elukoht asub Eestis.
Soodustatakse filmide ja sarjade tootmisel osalevate
filmimeeskonnaliikmete tegevust Eestis. Kasvuettevõtetes tööle asumisel
võimaldatakse lühiajalise töötamise kiirmenetlust,  mis lihtsustab
talentide kaasamist.

Eelnõu esimene lugemine Riigikogus toimus 28. jaanuaril ning esimene
lugemine lõpetati.

Kui Teil on soovi esitada eelnõu kohta arvamust ja ettepanekuid, mis
jäävad eelnõu reguleerimisalasse, siis ootame neid hiljemalt 11.
veebruariks aadressile: [email-masked] .

Eelnõu 548 SE menetlusteabe ja -dokumentidega saab tutvuda Riigikogu
kodulehel eelnõu 548 SE kaardil
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/09e3f3e0-0171-4bcb-8f27-c
1af72c1ec64/valismaalaste-seaduse-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-se
aduste-muutmise-seadus-randemenetluste-tohustamine/> .

Kaasatavad huvirühmad: Andmekaitse Inspektsioon, Eesti Aiandusliit, Eesti
Ametiühingute Keskliit, Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni
Liit, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Laevaomanike Liit, Eesti
Põllumajandus-Kaubanduskoda, Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate
Assotsiatsioon, Eesti Teadusagentuur, Eesti Tööandjate Keskliit, Eesti
Töötukassa, Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus, Maksu- ja Tolliamet,
Rahandusministeeriumi Infotehnoloogiakeskus, Eesti Rektorite Nõukogu,
Tallinna Tehnikaülikool, Tallinna Ülikool, Tartu Ülikool, Tervise ja
Heaolu Infosüsteemide Keskus, Tööinspektsioon

Lugupidamisega

Karin Tuulik

Riigikogu Kantselei

põhiseaduskomisjoni nõunik

T: +372 631 6439

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

www.riigikogu.ee <http://www.riigikogu.ee/>